רעידות ופרכוסים אצל כלבים

אחת התופעות אשר מדאיגות את ההולכים על שניים, בנוגע לחבריהם ההולכים על ארבע, היא תופעת הרעידות בגוף אצל כלבים. מדוע מתרחשת התופעה? כיצד ניתן לאבחן אותה? האם היא מאפיינת כלבים בוגרים בלבד, או גם גורים? על שאלות אלו ונוספות נענה במאמר הבא.

רעידות בגוף אצל כלבים – כיצד ניתן לאבחן?

ראשית חשוב לציין, כי מדובר ברעידות ופרכוסים אשר מתקיימים בכלב אשר נמצא במצב עירני. כאשר הכלב ישן, לעיתים קרובות הוא עשוי למצוא עצמו רועד, וזה נורמלי לחלוטין.

שנית, ננסה לאבחן את התופעות הללו ולתאר כיצד הן באות לידי ביטוי. הרעד, כשמו כן הוא, יכול לבוא לידי ביטוי כרעידות ברגליים, באגן, בגב, או כפרכוסים, וזה כבר סיפור אחר. פרכוסים אצל כלבים באים לידי ביטוי בכיווצי שרירים לא רצוניים, מהירים, פתאומיים, ובמקרה הזה רוב הסיכויים כי מדובר בהפרעה כלשהי במערכת העצבים, מחלה או וירוס ה'כלבלבת', הידוע כגורם להפרעה עצבית, במיוחד בשרירי הגפה או הלסת. מחלת הכלבלבת הינה מחלת מדבקת ונפוצה יחסית אצל כלבים לא מחוסנים. הוירוס תוקף את המערכת הנוירולוגית ואת מערכת הנשימה, ניתן להימנע ממנה באמצעות סדרת חיסונים שגרתית הניתנת לגורים.

בעת התקף אפליפטי, אשר יכול להימשך מספר שניות עד מספר דקות, עלינו להבין כי מתפרצת פעילות יתר של עצבים במוח הכלב, זה יכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגות אפאטית, עיוות בפניו של הכלב, אי שליטה על הצרכים, נביחות בלתי מובנות, נפילה על הצד ותזוזה בלתי נשלטת.

פרכוסים אצל כלבים יכולים לקרות בכל הגילאים, אצל כלבים צעירים, בוגרים וזקנים, כך שלא ניתן להיעזר במדד הגיל על מנת לאבחן את התופעה.

הגורמים האפשריים לפרכוסים ו/או רעידות אצל כלבים

ישנם מספר גורמים מרכזיים אשר יכולים לגרום לכלב לפרכס, או לרעוד באופן יוצא דופן:

פוסט טראומה – כלב שעבר אירוע טראומטי כלשהו, כגון דריסה על ידי רכב, פציעה משמעותית, עבר התעללות פיזית קשה או אירוע אחר אשר הייתה בו חוויה של סכנת חיים, יכול לפתח סימפטומים פוסט טראומטיים, הבאים לידי ביטוי גם באמצעות רעד. הרעידות עשויות להימשך מספר שעות ביום, ובאופן כללי הכלב יתנהג בדריכות, חוסר שקט, אדישות, ועלול לפתח גם הפרעות שינה.

אפילפסיה –  מחלת האפילפסיה נפוצה אצל כלבים צעירים, הממוצה הוא גיל שנה עד שלוש. מקורה הוא פעילות חשמלית לא תקינה במוח, ועל כן הפרכוסים והעוויתיות. לרוב מדובר במחלה תורשתית.

הרעלה – ישנה אפשרות כי הכלב נחשף לרעל כלשהו, ויש לנסות לשחזר באופן מדויק את שגרת יומו של הכלב בימים האחרונים, על מנת להצליח לגלות האם מדובר במשהו שאכל, אשר גרם להרעלה. לרוב מדובר בהדברה נגד מזיקים, אולם גם תרופות של בני אדם יכולות לגרום להרעלה.

גידול – מחלת הסרטן מאופיינת ברעידות אצל כלבים, ובפרכוסים, גודל התופעה בהתאם להיקף המחלה והשלב בו הכלב נמצא, ביחס אליה.

עזרה ראשונה

אם כלבכם נכנס למצב של פירכוס, ראשית יש להרחיק חפצים חדים או כאלו שיכולים לפגוע בו. אין לנסות להפעיל כוח על הכלב, או לנסות לתת לו מים. צרו קשר עם צוות בית החולים הווטרינרי ואנו ננחה אתכם בבטחה מה עליכם לעשות.

לאחר מתן העזרה הראשונה, מומלץ לטפל בתופעה בצורה רחבה יותר, את זאת תוכלו לעשות באמצעות טיפול אצל וטרינר. איש המקצוע יוכל לאבחן את התופעה ולסייע לכם ולכלבכם לטפל בה.

מניעה וטיפול

ראשית, מתן חיסונים לכלבכם בזמנים המיועדים, יכולים לעזור מאוד לשמור על בריאות כלבכם, ולהקטין את הסיכוי לתופעות מיותרות ומדאיגות.

שנית, ניתן לנסות ולמנוע את תופעת ההרעלות, באמצעות שמירה על הכלב שלא יסתובב חופשי ללא פיקוח.

לא תמיד יש לנו את היכולת למנוע תופעות נוירולוגיות, או פוסט טראומטיות, אולם כן ניתן להתייעץ עם הוטרינר במידה במידה וכלבכם סובל מרעידות או פרכוסים. אנו ממליצים לאבחן את התופעה באופן מדויק ומקצועי. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם בית החולים הוטרינרי.

שנהיה בריאים!